تبلیغات

mouse code

كد ماوس

هوافضا

هوافضا
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
سطح مطالب وبلاگ در چه سطحی است؟






احساس میشود روسیه تسلیم شده و قادر به مسابقه در ساخت هواپیما با آمریكا نیست٬ ولی روسیه در نوك حركت٬ پیشرفت و رشد در ساخت هواپیما های جنگی قرار دارد و این نه فقط موضوع حیثیتی برای او است٬ بلكه نشان قدرت نظامی در آسیا و وزنه صادرات اسلحه هم است.



در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی٬ روسیه دو برنامه آزمایش برای نسل پنجم هواپما های جنگی داشت٬ یكی سوخو-37 (Berkut) و دیگری همان كه بیشتر با نام MiG-1.44 شناخته میشود. ساخت و طراحی این هواپیما ها به اندازه كافی پیشرفت نكرده بود (گران هم شده بود) كه بتواند به تولید انبو برسد٬ چرا كه شرایط بحران اقتصادی آن زمان اجازه انجام این كار را نمیداد. جریان به این سو كشیده شد كه همرا با یك بمب افكن سنگین كه جدید هم بود كنار گذاشت شود. حوادثی كه گذشت باعث شد توجه به سوی مدرن كردن و تكامل دادن هواپیما های موجود برای كشور و چه برای فروش بین المللی آغاز شود.




در تمام دهه 90 میلادی شركت میگ وضعیت بدی را پشت سر گذراند و از سال 1992 تا 2002 هیجگونه سفارشی نگرفت. آینده میگ به توجو و اهمیتی است كه شركت برای مدرن كردن سیستمهای خود خواهد گرفت. شرایت تا سال 2004 تغییری بسزای نسبت به سال 2002 نكرد. [923]


اما به نظر میرسد كه این دایره شوم چرخه اقتصادی شكسته باشد. بدهكاری شركت میگ در سال 2004 نصف شد و یك سفارش 1.4 میلیارد دلاری از طرف كشورهای هند٬ سودان٬ یمن و احتمالاْ از طرف الجزایر و چند كشور آمریكای لاتین صورت گرفته. شركت میگ گمان دارد كه در جامعه بین الملل تقاضا برای 400 فروند میگ-29 و 200 فروند MiG-AT (آموزشی) است.[924] مدرن كردن و بهینه كردن مدلهای موجو را در بر هم میگیرد.





Irkut كه تولید كننده سوخو است٬ ارزیابی كرده كه بتواند خودش را با تحولات بین المللی به پیش ببرد٬ خصوصاْ در باره مدلهای سفارشی كه خریدار مورد نظرش باشد.[925]
جنگ چچن نشان داد كه احتیاج به هواپیمای كمكی در ارتفاع پایین زیاد بوده و احتمال مدرن شدن مدلهای سوخو-25 و 24 خواهد رفت٬ هر چند در تعداد محدود و كم. [926]

بخش بزرگی از تهیه سرمایه مدرن كردن برنامه های سوخو-27 به دوش كشور چین است و مدل جدید روسییه با نام سوخو-27 اس ام بر روی این قرار گرفته.[927]


كتاب سفارشات شركت ایركوت (Irkut) در سال 2004 به 4.5 میلیارد دلار رسیده و دارای بدهكاری كمی است.




به نظر میرسد سوخو سفارش یك نوع هواپیمای جنگی جدید به سبك قدیمی یا سنتی (Conventional) كه ارزیابی نمیشود همانند سوخو-47 و یا سوخو-30 باشد گرفته است.[928]


نیروی نظامی (ارتش) هم یك هواپیما با نام PAK FA/T-50 را فدا كرده باشد٬ كه می بایست در سال 2006 پرواز آزمایشی آن صورت می گرفت.[929]


از مطالب ذكر شده در بالا سْئوال اصلی در باره آینده نسل بعدی (پنجم) هواپیما های جنگی پا بر جا است. یك انتخاب سوخو-54 است كه به اندازه كافی واجد شرایط لازم برای نسل آینده را ندارد (بلكه نزدیك به نسل چهارم ولی كمی بالاتر از آن است.)




در شرایط امروز (2005) مطمئن نیستیم كه كجا٬ چطور و چه وقت نسل جدید هواپیماهای جنگی در روسیه از نوعی كه بتواند با مدل جدید كشور آمریكا و دولتهای اروپای Joint Strike Fighter F-35 و Eurofighter مقابه بكند آغاز میشود. در سالهای اخیر گمان زنیهای زیادی از خبرگذاریهای نظامی بین المللی در این مورد آمده كه ارزش دارد بدانیم روسیه به كدام سمت در حركت است.




چیزی كه آینده هواپیماهای جنگی را در روسیه تعیین خواهد كرد این میباشد كه یك مدل هواپیما برای تمامی ماموریت های مختلف از جمله شكاری٬ تحاجمی و شناسائی همانند مدل سوئدی آن JAS-39 Gripen بسازد و یا اینكه روسیه (به نظر میرسد توان مالی آن را هم دارد) همانند گذشته از دو عدد هواپیمای مكمل كه تكمیل كننده هم دیگر خواهند بود٬ ماننده سوخو-27 و میگ-29 كه همكنون به این ماموریت میپردازند٬ استفاده كند.




طبق برداشتهای روزنام نگاران نظامی جهان میبایست هواپیما چند منظوره ساخته شود٬ هر چند كه چند منظوره هم باشد٬ می بایست از دو عدد هواپیما استفاده شود٬ چرا كه از نظر تكنیكی محدودیتی وجود دارد كه غیره ممكن مكند هواپیما را با بالا ترین استاندارد برای تمامی ماموریتها تهیه كرد. به همین خاطر می بایست یك وظیفه و ماموریت را در اولویت قرار داد. مثلاْ اگر ارتش روسیه یك هواپیما تقاضا میكرد٬ مطمئناْ و یقیناْ یك هواپیمای نیمه سنگین یا سنگین با شعاعی حركتی 4000-3000 كیلو متر ساخته می شد. كه دلیل پراهمیت آن بزرگی آن كشور است. اگر هم دو عدد هواپیما تهیه می شد٬ یكی سبك بود (16-14 تن) و دیگری سنگین (25 تن) بدونه در نظر گرفتن یكی از این دو مدل٬ منبع سرعت و یا توانایی سرعت بالا در اولویت بوده و در حالی كه ارزش نشستن و برخاستن در باند كوتاه كمتر اهمیت داشته و محافظت از دیده نشدن (نامرئی بودن) راه نهائی برای تولید نبوده ولی كم كردن از موادمنعكس كننده و تمركز كردن در سطوح كه میتوانند بزرگترین اثرات دیده شدن را كم كند ملاحظه شده. همچنین هیج نشانی نیست از نوع بالهائی كه با زاویه به جلو همانند سوخو-37 دیده شده بكار گرفته شود.[930]


رئیس شركت میگ در گفتگوای تاكید به ضرورت توجه به صادرات یك هواپیمای سبك كرده٬ چرا كه هواپیماهای سنگین برای فروش بین الملل فقط دارای متقاضی در هشت كشور است٬ از جمله چین و هند این كشورها تنها خریدار سوخو-27 نیستند٬ بلكه خود خواهان تولید و تكامل مدلهای ساخت خود هستند. به همین دلیل میگ میبایست بلافاصله یك هواپیمای سبك تهیه ببیند.[931]




در چند سال اخیر شایعه غالب بر احتمال یكی شدن سازمانهای طراحی سوخو و میگ بوده. در حال حاظر كمی زوده كه در باره آن گفتگو شود. دلیل یكی شدن آنها مطمئناْ اقتصادی است. ولی باعث از بین رفتن عنصر رقابت شده و موفقیت آنها را كم كند. اعتقاد بر این است كه دلیل لفظ آورده شده (عنصر رقابت) از آموزشهای اعتقادی اتحاد جماهیر شوروی سابق است تا تحقیقات عملی در شرایط موجود. چراكه میتوان SAAB Military Aircraft را مثال آورد كه با نداشتن رغیب داخلی توانسته طراحی٬ تكامل و ساخت یكی از مدرن ترین هواپیماهای جهان را با كم ترین هزینه تهیه كند. (JAS-39)




احتمال ادغام صنایع هواپیمائی در یكی از دو شرایط زیر موجود است. احتمال اولین مدل ادغام٬ نگاداشتن دو شركت رغیب طراح كه MiG, Tupolev, Kamov در یكی از شركتها قرار بگیره و یا اینكه MiG, Suchoj, Iljusjin در هم ادغام شوند. طرح دوم میرود كه تبدیل به یك چتر مخصوص و یا ویژه برای تمامی شركتها بشود. گفته میشود روسیه نظرش به طرح مدل دوم جهت گرفته است. چرا كه بازار فروش٬ عجیب آشفته است٬ نه بزرگ است و نه حركتی دارد و درست نیست كه چند شركت با هم برای یك چنین بازاری به رغابت بپردازند.[933]


اندیشه و طرح كنسرسیومبرای شركتها در دسامبر سال 2003 كشیده شد و بخاطر تشكیل دولت جدید به عقب انداخته شد. فكر براین بود كه دولت 75٪ از سهام مالی كنسرسیوم را دارا باشد و از چهار قسمت بهره ببرد. بخش هواپیماهای جنگی٬ مسافربری٬ حمل و نقل و قطعه سازی. حدف خاطمه این طرح سال 2007 خواهد بود.[934]




هم زمان با پیشرفت هواپیماها كه در جریان است٬ ساخت و بهبود سیستمهای جستجوگر لیزری UOMZ برای موشكهائی از جمله نوع كنترل با دقت (ASM) برای نسل چنجم هواپیماهای جنگی در جریان است.[935]


موشك تهاجمی Raduga Kh-59MK كه هنوز در اوایل طراحی و تكمیل شدن بوده و دارای رادار جستجوگر تا سرحد مطلوبیت برای استفاده حدفهای دریائی در مصافتهای دوراست.[936]


برد آن تا 285 كیلومتر گفته شده.[937]


روسیه به تازگی اولین نوع بمب هدایت شونده GPS خود را ساخته با نام KAB-500S و بمب لیزری دیگری با نام LGB-250 كه هر دو برای صادرات آماده میشوند. به نظر میآید كه این دو در مراحل اولیه تولید باشند.[938]


مدلهای خوب شناخته شده قبلی برای صادرات از جمله: Blena, Bliznets, Gladiolus, Koltjuga هستند كه در سال 2002 در حال شلیك و آزمایش بودند.[939]


نوعی بمب لیزری با نام L005-S Sorbtsija برای سوخوی-27 در نظر گرفته شده [940] و مدل KS-418E برای سوخو24 و24 ام [941]




در بین تولیدات دیگر٬ نوع هدف گیری با كلاه خلبان برای Mi-8, Mi-17, MiG-29 و Su-30 از طرف Kvasjnin رئیس ستاد ارتش پیشنهاد شده بود بعد از موفقیت در شلیكهای آزمایشی مورد استفاده قرار بگیرد.[942]



Vimpel در حال تكامل دادن نوع جدیدی از نسل BVR-robot (beyond visual range) (R-77M) است. سه عدد از آنتنهای قابل حمل با هواپیما از نوع AESA-anten با نامهای Phazotron, NIIP و Leninets در حال تكمیل و ساخت اولیه هستند.[943]
همچنین نسل جدیدی از موتورهای هواپیماهای جنگی با خصوصیات خوب Saturn AL-41F می بایست نام برد شود٬ [944] كه خیلی پر قدرت است. با استفاده از دو موتور (كه روسیه ترجیح میدهد) اجباراْ مجبور میشود هواپیمای جنگی سنگین تولید كند و از طرفی استفاده از این موتور بسیار پر قدرت AL-41F برای یك هواپیمای سبك جنگی خیلی زیاد میشود. در حال حاظر موتورهای دیگری در حال آزمایش و تكمیل است.



یكی از مهمترین سیستمهای دفاع هوائی از نسل بعدی نوع موشكهای (SAM) است٬ كه برنامه ریزیهای آن تمدید گردیده. از این مدل برای نیروی دریائی مورد احتیاج هم است٬ كه گفته شده در ساخت آنها احتیاج مبرمی نیست كه حتماْ سازندگان اصلی آنها Almaz و Antej كه در سال 2003 در هم ادقام شده اند٬ باشند.[945]


یك تولید مهم دیگر 9A34A Gjurza است كه یك نوع سیستم جستجوگر-IR (برای تجهیزات دفاع هوائی از نوع Strela-10 ) با ضرفیت و توانائی 360 درجه استقلال در پیدا كردن و هدف یابی در هدف است٬( كه آن را از نوع مدل Strela-10M4 واجد شرایط بهتری كرده.[946]




آین ترجمه ای از صفحات 233٬ 234٬ و 235 از 314 صفحه آن مقاله تحقیقاتی تولید شده در بخش خبری سازمان تحقیقات دفاعی كشور سوئد برای دولتش بوده در تاریخ Juni-2005 آماده شده.


منبع : http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?t=17748

[ چهارشنبه 23 فروردین 1391 ] [ 05:13 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

كد ساعت

Online User IS