تبلیغات

mouse code

كد ماوس

هوافضا

هوافضا
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
سطح مطالب وبلاگ در چه سطحی است؟






جنگنده لاوی

 

نیروی هوایی اسراییل در واقع بدنة اصلی ساختار نظامی آن را تشكیل می‌دهد. با توجه به اندیشة نظامی هجومی این رژیم كه بر مبنای بازدارندگی و برتری كیفی استوار می‌باشد، می‌توان سه ركن اصلی این اندیشه را این چنین معرفی كرد؛

1.   توان حمله به عمق استراتژیك عربی جهت فلج كردن توان نیروی هوایی عربی و سپس وارد آوردن ضربات متعدد به نیروی زمینی در جبهه‌های نبرد؛ 

حمایت پیوسته از نیروهای زمینی و زرهی برپایة تاكتیك دوگانة «هواپیما ـ تانك»؛

اعمال یك دفاع هوایی فعال در عمق استراتژیك اسراییل با استفاده از جنگنده‌های دفاعی به عنوان بهترین وسیله جهت‌ جلوگیری از حملات هوایی دشمن.

با توجه به گزارش میلیتاری بالانس، 98ـ1997، تعداد نیروی انسانی فعال در نیروی هوایی اسراییل 32 هزار نفر و مجموع این نیرو به انضمام نیروهای ذخیره به 37 هزار نفر می‌رسد كه در این میان 21800 نفر در گروههای دفاع هوایی مشغول به كار هستند، ضمن اینكه تعداد هواپیماهای آماده به خدمت 448 هواپیما و تعداد هواپیماهای ذخیره 250 هواپیما می باشد. همچنین 130 هلیكوپتر مسلح در این نیرو حضور دارد. در شرایط عادی، ساعت پرواز سالانة خلبانان اصلی 190 ساعت و خلبانان ذخیره 75 ساعت می‌باشد.

در كنفرانس مشورتی نیروی هوایی كه در ژوئن و ژوئییة 1998 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس نیروی هوایی اسراییل و به عنوان «نیروی هوایی: نگاهی به آینده» تشكیل شد، اسحاق مردخای وزیر دفاع گفت: «علی‌رغم هزینه‌های بالای آموزش باید تعداد خلبانان نسبت به هواپیما تغییر كند، باید خلبانان بیشتری به خدمت بگیریم تا شرایط رزمی كاملا حفظ شود و بتوان از هواپیما به دفعات استفاده كرد.» ژنرال ایتان بن الیاهو، فرمانده نیروی هوایی نیز طی گفت و گو با روزنامة اورشلیم پست كه در 1 جولای 1998 به چاپ رسید، گفت: «نسبت میان كادر پروازی و هواپیما طی سالیان گذشته كم شده است و به خدمت گرفتن خلبانان بیشتر یك امتیاز مثبت محسوب می‌گردد، ولی هزینة آموزش خلبانان بسیار زیاد است. بدون شك وزیر دفاع می‌تواند در خواست خلبانان بیشتری برای هر هواپیما كند، ولی بودجه نیز باید افزایش یابد، زیرا تعداد خلبانان بیشتر به معنی فعالیت هوایی و ساعت پروازی بیشتری خواهد بود و این امر هزینه بر می‌باشد و باید تعادلی میان بخشهای دیگر نیروی هوایی نیز پدید آوریم.» این روزنامه افزوده است كه در حال حاضر نیروی هوایی اسراییل می‌تواند در طول شبانه روز و در شرایط مختلف جوی فعالیت رزمی كند، ولی تعداد خلبانان نسبت به هواپیماها در این كشور از دیگر كشورها كمتر است. به نوشتة مجلة جینز اینتلیجنس ریویو نیروی هوایی اسراییل در صدد است تا میانگین پرواز هر هواپیمای خود را در طی یك شبانه روز به 4 الی 7 پرواز برساند، این در حالی است كه میانگین پرواز هواپیماهای آمریكایی درطول جنگ خلیج فارس 2/1 برابر این میانگین است. در حالی كه میانگین پرواز هواپیماهای كشورهای عربی در جنگهای گذشته كمتر از یك پرواز در روز بوده است. با این حال هنوز در اسراییل نسبت به موشكهای بالستیك زمین به زمین كشورهای همجوار بیم و اضطراب به چشم می‌خورد. برپایة گزارش روزنامة اورشلیم پست مورخ 2 جولای 1998، دیوید عفری مشاور ویژة وزیر دفاع، یكی از عالی‌ رتبه‌ترین فرماندهان نیروی هوایی و معاون سابق رییس ستاد مشترك در كنفرانس مشورتی روز 1 جولای 1998 گفته است: «برتری هوایی اسراییل با توجه به وجود موشكهای زمین به زمین هفت كشور همسایه، دیگر یك بازدارندگی فعال به شمار نمی‌آید. نیروی هوایی اسراییل در زمان حمله یك نیروی برتر قلمداد می‌شود، ولی در حالات دفاعی اگر بازدارندة مناسبی در اختیار این نیرو برای مقابله با تهدیدات موشكهای زمین به زمین وجود نداشته باشد از اهمیت نیروی هوایی كاسته خواهد. باید هواپیماهای ما قادر باشند تا در اولین دقایق پرتاب موشكهای بالستیكی به مقابله با آنها بروندعفری پنج راه حل برای حمایت اسراییل از موشكهای بالستیك ارائه كرده است كه این راه حلها عبارتند از: اطلاعات سریع، هشدار آنی، دفاع شهری، دفاع مثبت و مقابله در زمان پرتاب موشك. راه حل اخیر، عامل تهدید كشورهای پرتابگر موشكهای بالستیك مجهز به كلاهكهای شیمایی یا بیولوژیك خواهد بود، زیرا این موشكها بر فراز سر پرتاب‌كنندگانش فرود خواهد آمد.» وی سپس توضیح داد كه تا كنون هواپیمایی كه بتواند در برابر موشكهای بالستیك قرار گیرد ساخته نشده است، ولی ایالات متحده در حال ساخت یك دستگاه لیزری است كه دارای توانی معادل دو مگا وات می‌باشد و در جلو هواپیماهای حمل و نقل بویینگ 747 ـ 900 اف قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از این لیزر موشكهای بالستیكی را كه شلیك می‌شوند، نابود كرد. البته نیروی هوایی آمریكایی در ژوئن 1998، اولین آزمایش لیزری موفق در این خصوص را انجام داد. روزنامة اورشلیم پست در خاتمة مقاله خود می‌نویسد، برخی كارشناسان اسراییل معتقدند كه تنها راه حل این رژیم در حال حاضر استفاده از هواپیماهای بدون خلبان در جوار مرزهای كشورهایی كه دارای این نوع از موشكها هستند، می‌باشد.

اگر چه چنین اقدامی بسیار پر هزینه خواهد بود و استفاده از لیزر نیز نیاز به هماهنگی میان ماهواره‌ها و سیستمهای زمینی پیشرفته دارد كه باز هم مشكلات خاص خود را به همراه خواهد داشت، لیكن همین مسئله نشان می‌دهد كه اسراییلیها مجدانه به دنبال راه حلی برای مقابله با این نوع از موشكها هستند. بر پایة آمارهای منتشره در نشریه میلیتاری بالانس، طی دهة نود میلادی، هواپیمهای نیروی هوایی اسراییل به شرح زیر بوده‌اند:

در حدود 170 هواپیمای فانتوم اف ـ 4 كه در یك پرواز قادر به حمل 1233 تن سلاح هجومی می‌باشند. در حدود 80 هواپیای اف ـ 4 به عنوان هستند. 50 هواپیمای فانتوم (F-4 E 2000) و (F – 4 E) مأموریت از بین بردن سیستمهای دفاع هوایی دشمن را بر عهده دارند و به همین منظور مجهز به موشكهای هوا به زمین ضد رادار هستند. همچنین 14 هواپیمای فانتوم (RF-4 E) نیز مأموریتهای تجسسی را انجام می‌دهند.

 

 

 

-   نیروی هوایی اسراییل تا پایان سال 1997، 65 جنگندة آمریكایی (F-15) در اختیار داشته است كه مجموعاً قادر به حمل 354 تن محمولة جنگی بوده‌اند. 13 جنگنده پس از پایان جنگ دوم خلیج فارس به عنوان پاداش به اسراییل داده شد. همچنین از سال 1998 به بعد تعداد 25 جنگندة (F-15) مدل (I) با قدرت حمل سلاح هجومی به وزن 275 تن از سوی این كشور خریداری شده است. این نوع از هواپیماها قادرند بدون سوخت‌گیری در آسمان مسافتی در حدود 1450 كیلومتر را طی كنند و به عنوان مثال می‌توانند نیروگاه هسته‌ای ایران را كه در بوشهر مستقر است، مورد هدف قرار دهند.

بین سالهای 1980 تا 1995 مجموعاً در حدود 260 هواپیماهای جنگندة (F-16) از سوی آمریكا به این رژیم تحویل داده شده است. البته 50 جنگندة (F-16) به عنوان پاداش پس از خاتمة جنگ دوم خلیج فارس به این كشور اعطا شد. این هواپیماها پیش از تحویل به نیروی هوایی اسراییل كماكان در نیروی هوایی آمریكا به پرواز در می‌آمدند و بین سالهای 1994 و 1995 به اسراییل ارسال شدند. جنگنده‌های (F-16) می‌توانند در یك مأموریت پروازی در حدود 1358 تن تسلیحات هجومی با خود حمل كنند. در كنار آمارهای مزبور، احتمالاً 615 هواپیمای «كفیر ـ سی» در مدلهای مختلف در اختیار نیروی هوایی می‌باشد كه اگر این تعداد را با هواپیماهای آموزشی ـ رزمی، ذخیره و هواپیماهای آمریكایی F-6، F15 و F16 جمع كنیم، احتمالاً این رژیم دارای 530 جنگنده و 336 هواپیمای ذخیره است.

 

تحولات آینده در نیروی هوایی در نیروی هوایی اسراییل 

در پاسخ به این سئوال، ایان بیران، مدیر كل وزارت دفاع اسراییل در 1 جولای 1997 گفت اسراییل در صدد خرید تعداد دیگری جنگنده از آمریكا می‌باشد و این جنگنده‌ها F15 و F16 خواهند بود. شایان ذكر است كه تا سال 2006 اسراییل در مجموع 8/1 میلیارد دلار از آمریكا سلاح خواهد خرید.در 4 جولای 1997 نیز ژنرال ایتان بن الیاهو فرمانده نیروی هوایی اعلام كرد كه طی هفت سال آینده باید در حدود یكصد هواپیما به ناوگان هوایی اسراییل بپیوندند تا جایگزین هواپیماهای اسكای هاوك A-4، فانتوم (F-4) و مدلهای قدیمی (F-16) شوند. بجز هواپیماهای جنگنده، هواپیماهای دیگری نیز در نیروی هوایی فعالیت دارند.

 

ـ دو هواپیمای هشدار سریع و مدیریت عملیات هوایی مدل بویینگ 707 و چهار هواپیمای «E-2e-Hawak-EYE»؛ 

ـ 41 هواپیمای جنگ الكترونیك «دریافت، استراق سمع و پارازیت الكترونی» شامل 6 هواپیمای بویینگ 707، 6 هواپیمای «RC-12D»، سه هواپیمای (IAI-2000)، 15 هواپیمای «Do-28» و شش هواپیمای «King air-2000»؛ 

ـ سه هواپیمای گشت دریایی «IAI-1124 Seascan»؛ 

ـ 8 هواپیمای سوخت‌رسان در آسمان شامل سه هواپیمای بویینگ 707 و پنج هواپیمای «ك سی ـ 130 هركولس»؛ 

ـ 47 هواپیمای حمل و نقل شامل 4 هواپیمای حمل تهیزات سنگین از نوع بویینگ 707، 24 هواپیمای «سی ـ 130 هركولس» كه هر كدام قادر به حمل 92 چتر باز می‌باشند، 12 هواپیمای حمل و نقل میان وزن «سی ـ 47 داكوتا» و 7 هواپیمای حمل و نقل «201ـIAI»؛

ـ 130 هلیكوپتر جنگی از انواع آپاچی، 51 هلیكوپتر، هیوزدیفندر، 35 هلیكوپتر و در حدود سی هلیكوپتر كبرا؛ 

 


 

 

 

ـ 143 هلیكوپتر حمل و نقل كه مجموعاً قادر به حمل 3393 سرباز در یك مأموریت پروازی هستند؛ 

ـ 138 هلیكوپتر آموزشی ـ رزمی كه 104 فروند از آنها در مواقع لزوم قادر به ایفای مأموریتهای جنگی نیز می‌باشند؛ 

ـ 30 هواپیمای ارتباطی و مأموریتی سبك كه شامل دو هواپیمای «آیلندر» بیست هواپیمای «سیسنایو ـ 206» و هشت هواپیمای «كوین ایر» می‌باشد؛ 

ـ تعداد نامشخصی از هواپیماهای بدون خلبان برای انجام مأموریتهای ردیابی، اطلاعاتی و آموزشی برای حمله به هدفهای هوایی و مأموریتهای الكترونی مختلف از مدلهای «فایربی»، «اسكات»، «پیونیر»، «سیرشر»، «سامسون»، «دلیلاه»، «دلیله» و هانتر سیلور آرو


[ چهارشنبه 10 اسفند 1390 ] [ 06:04 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

كد ساعت

Online User IS