تبلیغات

mouse code

كد ماوس

هوافضا

هوافضا
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
سطح مطالب وبلاگ در چه سطحی است؟






افسر سابق سیا با انتشار مقاله‌ای در یک پایگاه اینترنتی، نیروی دریایی آمریکا را در مقابل حمله موشک‌ها و قایق‌های تندروی ایران، بسیار ضعیف ارزیابی کرد.

به گزارش فارس پایگاه تحلیلی "آنتی‌وار" در مقاله‌ای به قلم "فیلیپ جرالدی" افسر سابق سیا، به بررسی وضعیت دفاعی ایران در برابر حمله احتمالی نیروهای آمریکایی به مواضع ساحلی ایران در خلیج فارس پرداخته است.

نویسنده این مقاله ابتدا می‌نویسد که، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مورخ 19 مارس با بیان اینکه حمله احتمالی اسرائیل به ایران امنیت آمریکا را تهدید می‌کند هشدار داد که احتمالا عدم مداخله آمریکا در جنگ بین ایران و اسرائیل غیرممکن است. این گزارش بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای پیدا کرد، به نحوی که برخی این جنگ را غیرقابل اجتناب و برخی آن را پاسخی مشروع به تهدیدات موجود دانستند. برآیند کلی که چه درون آمریکا و چه خارج از آمریکا از این مباحث برداشت شد، این بود که در صورت درگرفتن جنگ بین اسرائیل و ایران، اولا حضور گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس و ثانیا فشار اسرائیل و حامیانش موجب می‌شود تا ورود آمریکا به مناقشه نظامی غیرقابل اجتناب شود.

با وجود اینکه هدف عملیات‌های نظامی آمریکا در منطقه که فعلا در دسته آمادگی نظامی طبقه‌بندی می‌شوند، چک کردن ارتباطات و میزان هماهنگی فرماندهی مرکزی و نیروهای مستقر در خاورمیانه اعلام شده، اما هدف اصلی آن سنجش میزان توانایی ایران در پاسخگویی به حملات آمریکا و متحدانش بوده است. مقامات اسرائیل مدعی هستند که واکنش متقابل ایران به حملات هوایی اسرائیل مهار شدنی است و تلفات چندانی برای نیروهای اسرائیلی نخواهد داشت، چراکه ایران از تشدید تنش‌ها و ورود آمریکا به درگیری‌ها اجتناب می کند.

* حمله آمریکا به مواضع ایران شروعی است بر یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار

در تمرینات نظامی که آمریکا انجام می دهد، چندین سناریوی مختلف مد نظر قرار گرفته که در همه آن‌ها مواضع نیروهای آمریکایی تعمدا و یا تصادفا هدف قرار می‌گیرد و در نتیجه آمریکا به بمباران مستمر مواضع ساحلی و تاسیسات هسته‌ای ایران می پردازد، و همین حملات است که موجب شروع یک درگیری منطقه‌ای تمام عیار می‌شود.

* آمریکا در تنگه هرمز با مشکل اساسی روبرو می‌شود

اما در تمام تمرینات نظامی انجام شده، مشخص شده است که نیروی دریایی آمریکا در مقابله با عملیات تهاجمی ایران در آبراه کم عرض تنگه هرمز با مشکلات اساسی روبرو خواهد بود. گفته شده که ایران بیش از 5 هزار مین در آب‌های این منطقه دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل طراحی مدرنی که دارند، قابل ردیابی و خنثی‌سازی نیستند. علاوه بر این، ایران در به کارگیری شناورهای سبک و قایق‌های تندرو در جهت حمله دسته جمعی به اهداف بزرگ و ناوهای جنگی با هدف انجام عملیات‌های انتحاری تبحر پیدا کرده است. با وجود اینکه ناوهای جنگی آمریکا برای مقابله با این تاکتیک آموزش دیده‌اند، اما تمرینات نظامی نشان داده است که این احتمال وجود دارد که شناورهای آمریکایی با دادن تلفات بالا، غرق شوند.

موشک‌های کروز ایران نیز تهدید مهم دیگری برای ناوهای آمریکایی است. ناوهای آمریکایی با وجود اینکه برای مقابل با این موشک‌ها هم آموزش دیده‌اند، اما وجود قایق‌های تندرو همراه با این موشک‌ها که به صورت عمودی به هدف نزدیک می‌شوند، می‌تواند موجب بروز خساراتی زیاد برای این ناوها شود.

*شکست نیروهای آمریکایی از نیروهای فرضی ایران

نویسنده این مقاله در پایان به مانوری اشاره می‌کند که در سال 2002 از سوی نیروهای آمریکایی و با هدف سنجش توان ایران در آبهای دریایی انجام گرفت. در این مانور که "میلنیوم چلنجر" نام داشت، نیروهای فرضی ایران با موشکهای کروز و قایق‌های کوچک و پرسرعت در ستون‌هایی پرشمار به سمت ناوهای بزرگ آمریکا حمله می‌بردند. نتایج این مانور آنقدر مخرب بود که آمریکایی‌ها را مجبور به اتمام مانور پیش از جمع‌بندی نهایی کرد.

مقاله فوق از شدت ضعف نیروهای آمریکایی در نبرد دریایی با نیروهای ایرانی خبر می‌دهد، تا حدی که نیروهای ایرانی می‌توانند نیروی دریایی آمریکا در منطقه تنگه هرمز را به کلی زمین‌گیر کنند.


[ پنجشنبه 29 فروردین 1392 ] [ 09:48 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
در صورت حمله رژیم صهیونیستی به ایران ممكن است كه اثری از این رژیم نماند.

سردار احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از مصوبه روز گذشته دولت آمریكا مبنی بر اینكه در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، میكروبی و شیمیایی محدودیت‌هایی به وجود آورده اما ایران و كره شمالی را از این موضوع مستثنی كرده است گفت: كاری كه آنها كرده‌اند تحقیقات بر روی نسل جدیدی از بمب‌های هسته‌ای برای خودشان است و این همان معیارهای دوگانه‌ای است كه آنها استفاده می‌كنند.


وی افزود: از یكطرف طرح‌های جدید برای بمب‌های جدید استفاده می‌كنند از طرف دیگر از اسرائیل كه دارای تعداد زیادی كلاهك هسته‌ای است حمایت می‌كنند و از سوی دیگر نیز ایران را به خاطر مصارف سودجویانه از انرژی هسته‌ای تحت فشار قرار می‌دهند كه این همان نظام سلطه و مناسبات ظالمانه در دنیا است كه ایران آن را قبول ندارد.


وزیر دفاع در خصوص ادعایی مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به ایران گفت: خود آنها به این مساله پاسخ داده و اعلام كرده‌اند كه این رژیم ضعیف‌تر از آن است كه وارد جنگ با ایران شود.


وی ادامه داد: هم‌اكنون مراكز مطالعاتی این رژیم به شدت آنها را از هرگونه توهم و خیال‌پردازی بازداشته‌اند و معتقدند كه به هیچ‌وجه نمی‌توانند وارد یك درگیری با ایران شوند.


سردار وحیدی در پاسخ به این پرسش كه اگر آنها دیوانگی كنند عكس‌العمل ایران چه خواهد بود اظهار داشت: پاسخ آنها قبلا داده شده و اگر این كار صورت گیرد ممكن است كه اصلا اثری از این رژیم نماند.


وزیر دفاع در پاسخ به پرسش خبرگزاری آلمان مبنی بر اینكه اگر برنامه هسته‌ای ایران حل نشود امكان دارد كه این موضوع به جنگ تبدیل شود گفت: ما آمریكایی‌ها را عاقل‌تر از آن می‌دانیم كه دست به چنین كار خطرناكی بزنند.


وی خاطرنشان كرد: خود آمریكایی‌ها و همچنین مركز مطالعاتی رژیم صهیونیستی اعلام كرده‌اند كه توان مقابله با ایران را ندارند در مجموع ما آنها را عاقل‌تر از آن می‌دانیم كه چنین اشتباه بزرگی را مرتكب شوند.


سردار وحیدی در خصوص اظهارات ژنرال پتراووس مبنی بر اینكه حكومت ایران یك حكومت اوباش‌سالارانه است تصریح كرد: همه دنیا امروز قضاوتشان این است كه اگر اوباشی در دنیا وجود داشته باشد اول رژیم آمریكا و بعد از آن رژیم صهیونیستی است و در هر جایی كه می‌خواهند مردم را به راحتی می‌كشند كه نمونه آشكار آن كشتار مردم در خیابان‌های عراق است.


وی تاكید كرد: اوباش كسانی هستند كه بی‌محابا مردم را كشته و بعد اسم آن را دموكراسی می‌گذارند.


وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه اخیرا روسیه موشك‌های S300 را به چین تحویل داده اما هنوز این تعهد خود را نسبت به ایران تحقق نبخشیده است آیا در این زمینه تعاملاتی صورت گرفته است اظهار داشت: تعاملاتی برای این موضوع وجود دارد البته اینكه S300 به چین تحویل داده شده باشد تنها از سوی خبرگزاری‌ها مطرح شده و مقامات رسمی مطلبی در این خصوص اعلام نكرده‌اند.


سردار وحیدی ادامه داد: روسیه بر تعهد خود مبنی بر تحویل S300 تاكید دارد و می‌گوید به موقع تحویل ایران خواهد داد.


وی در خصوص برنامه‌های وزارت دفاع برای تحقق شعار همت مضاعف كار مضاعف در وزارت دفاع گفت: امیدواریم بسیج منابع را بیشتر داشته باشیم و مبتنی بر این مجموع حركت بحث همت مضاعف و كار مضاعف را محقق كنیم.


وزیر دفاع در پایان درخصوص پروژه‌های دفاعی سال جدید وزارت دفاع گفت: پروژه‌هایی در حوزه پدافند هوایی برد متوسط خواهیم داشت و پروژه‌هایی در حوزه تغییر و تحول فعالیت‌های زیردریایی نیز خواهیم داشت.

[ پنجشنبه 29 فروردین 1392 ] [ 09:46 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
پهپاد" "زنبور سرخ" خاکستری رنگ است و با فشار یک دکمه، به راحتی و با وضوح بسیار بالا می‌تواند روی هدف بزرگ‌نمایی کند. از مهمترین ویژگی‌های این پهپاد این است كه هیچ صدایی تولید نمی‌كند .

این مجموعه خبری در پنج گزارش قبلی خود به پهپادهای آمریکایی که ممکن است در اختیار ایران باشند اشاره کرد.  

به دنبال پیشرفت خیره‌کننده صنعت نوین‌ پهپادهای جاسوسی و نظارتی، ارتش انگلیس نیز  نیروهای خود در افغانستان را مجهز به پهپادهای جاسوسی دستی کرده است که بسیار کوچک بوده و با جشم غیر مسلح به سختی می‌توان آن‌ها را دید    .

به گزارش آسوشیتدپرس، این پهپادهای کوچک به اندازه کف دست هستند و می‌توانند از مکان‌های دور از دسترس فیلم‌برداری کنند    .

  

پهپاد بسیار کوچک "زنبور سرخ" "Black Hornet   "

این پهپاد خاکستری رنگ با سه دوربین وضوح بالای خود، می‌تواند به راحتی و با وضوح بسیار بالا  روی هدف بزرگ‌نمایی کند.

زنبور سرخ تنها 15 گرم داشته و  هیچ صدایی نیز از آن ساطع نمی‌شود.

کوچک‌ترین پهپاد دنیا در جیب جا گرفته و با تعادل مناسبی که دارد می‌تواند در شرایط بادی و تا ارتفاع  800 متر پرواز کند.

همچنین، زنبور سرخ توانایی 30 دقیقه پرواز بدون توقف را نیز دارا است.

زنبور سرخ که توسط شرکت نروژی Prox Dynamics AS ساخته شده است می‌تواند 35 کیلومتر در ساعت پرواز کند.

آیا ایران "كوچك‌ترین پهپاد دنیا" را شکار کرده است؟
اما این پهپاد کوچك آن قدرها هم كه تصور می‌شود ارزان نیست و قیمت 160 واحد از آن‌ها 31 میلیون دلار است.

زنبور سرخ چه ویژگی‌هایی دارد؟

*زنبور سرخ مجهز به سه دوربین داخلی در دماغه بوده و 15 گرم وزن دارد.

*اندازه این پهپاد به اندازه سه برگه کاغذ A4 است.

*زنبور سرخ حتی کوچک‌تر از یک فنجان چای است.

*هر واحد از این پهپادها 70 هزار دلار قیمت دارد، قیمتی معادل یک خودروی لوکس BMW .

*سرعت این پهپاد به اندازه سرعت بیشینه یک خوک یعنی 10 مایل در ساعت است.


[ پنجشنبه 29 فروردین 1392 ] [ 09:06 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]

eitan

نیروی هوایی ارتش اسرائیل از یک هواپیمای غول پیکر بدون سرنشین جدید رسما پرده برداری کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل می گوید، این هواپیما قادر است خود را به ایران برساند.

هواپیمای بدون سرنشین Eitan می تواند در یک نوبت بیش از 20 ساعت پرواز کند و محموله ای سنگین تر از هر هواپیمای بدون سرنشین دیگر، از جمله سیستم های پیشرفته از لحاظ تکنولوژی را حمل کند.

مقام های نظامی اسرائیل می گویند به دلیل این توانایی ها، ساخت این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای بدون سرنشین قبلی، به مراتب گران تر تمام می شود.

این مقامات همچنین می گویند هواپیمایی که نمایش داده شده، هم اکنون قابل استفاده است ولی در سال آینده از یک ناوگان هوایی (اسکادران) از این مدل هواپیما رسما پرده برداری خواهد شد.

نیروی هوایی اسرائیل این هواپیما را در یک پایگاه ارتشی در مرکز اسرائیل به خبرنگاران محلی نشان داد و مسئولان در باره توانایی و نحوه کار این هواپیما توضیح دادند.

این هواپیما توسط صنعت هواپیماسازی اسرائیل ساخته شده است و از هر هواپیمای بدون سرنشین دیگری بزرگ تر بوده یعنی به بزرگی یک جت مسافربری است.

Israel IAI Heron TP (Eitan) aircraft picture 

نیروی هوایی اسرائیل از پاسخ به این سئوال که آیا طراحی این هواپیما به منظور هدف قرار دادن ایران صورت گرفته، خودداری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید اسرائیل به دفعات به طور غیر مستقیم گفته است که چنانچه تلاش های دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته ای ایران به نتیجه نرسد، اسرائیل قادر است این کشور را هدف حمله قرار دهد.

اسرائیل برای اولین بار در جریان جنگ غزه از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.


Heron 1 مرغ ماهیخوار باهوش


Heron 1 اولین هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی محسوب می شود که برای کنترل حریم ساحلی و هوایی در نظر گرفته شده است. این هواپیما می تواند در سطح بیش از 9000 هزارمتر پرواز کرده و تا برد 1000 کیلومتری از ساحل را پوشش دهد و اطلاعات را در زمان اندک به پایگاه های زمینی منتقل کند.

Heron جزو پهباد های نسل چهارم اسراییل می باشد كه دارای پایداری و مداومت بالای پرواز است. طول پرواز Heron 1 تا 45 ساعت می باشد كه این مقوله در پهبادها بسیار موثر و كارآمد است. این پهباد قادراست به راحتی در خطوط دفاعی دشمن و دور از تیر رس آنها نفوذ كرده و نسبت به تهیه و ارسال اطلاعات اقدام كند.

Heron 1 می تواند منطقه وسیعی از خطوط مرزی و مناطق دریایی و ساحلی را تحت پوشش خود قرارداده و بدون ایجاد اشكال در دیگر سیستم های پرنده موجود در منطقه به عملیات محوله خود بپردازد.

این هواپیما به یک موتور کم صدا، رادار چند منظوره EL/M-2022U جهت کشف اهداف دریایی ، سیستم ثابت سازی اپتیکی دور برد و سیستم ارتباط ماهواره ای برای تبادل اطلاعات مجهز شده است. فاصله دو بال آن 16,6 متر و حداکثر وزن پرواز 1200 کیلوگرم است. به لطف بکار گیری از سیستم های فوق مدرن جاسوسی، Heron 1 را در بسیاری از جهات می توان همردیف هواپیماهای جاسوسی قرار داد. Heron با استفاده و بكار بستن مجموعه تجهیزات خود اطلاعات كامل و مهمی را از منطقه تحت نظارت خو ارسال می نماید از جمله بررسی مقدماتی وضعیت دشمن و دیده بانی و مراقبت از منطقه از اهم وظایف آن می باشد.

از این پهباد مدلهای مختلفی به نامهای Heron 1/Mahatz 1/Shoval - Heron 2/Mahatz 2/Heron TP/Eitan eagleساخته شده.



جزئیات گونه دریاپایه پهباد هرون


این پهباد که به عنوان جایگزینی برای هواگردهای سرنشین دار مراقبت دریایی امروزی مد نظر می باشد، رادار گشت دریایی EL/M-20220 ساخت شرکت التا سیستمز را حمل خواهد کرد.این رادار دارای حالت جستجوی دریایی می باشد که ردگیری و ردیابی کشتی های کوچک و بزرگ را ممکن می سازد. سپس تصویر رادار آرایه روزنه ساختگی معکوس علائم برد کشتی به یک مرکز جمع آوری داده ارسال خواهد شد تا دسته بندی شوند و تصویری از کشتی روی صفحه رادار ایجاد گردد.

نمونه گشت دریایی پهباد هرون همچنین یک سامانه دسته بندی خودکار را برای تشخیص کشتی های تکی حمل می کند.سازمان دریایی بین المللی الزام کرده است که تمامی کشتی های تا سال 2018 به سامانه فرستنده AIS مجهز شوند و در غیر اینصورت حق ورود به آبهای حوزه استحفاظی دیگر کشورها را نخواهند داشت.
به گفته مسئولان IAI ، رادار EL/M-20220 توانایی مراقبت بی مانندی را برای محافظت از آب ها فراهم خواهد کرد.ضمن این که رادار یاد شده دارای یک حالت جستجوی هوابرد نیز خواهد بود که می توانددیگر هواگردها را رهگیری و شناسایی نماید.سامانه رادیویی UHF/UHF نیز به پهباد امکان ایفای نقش راله ارتباطی را خواهد داد و به کنترل کننده امکان می دهد که به طور مستقیم با کشتی مشکوک ارتباط بر قرار کند.
گفته می شود این سامانه ها کارایی خود را در جریان آزمایش های دریایی که در سال گذشته در استرالیا انجام گردیدند، با موفقیت به معرض نمایش گذاشتند.رژیم اکنون قصد دارد پروازهای گشت دریایی خود با این پهباد را از میانه های سال 2009 برفراز دریای مدیترانه آغاز کنند تا رفته رفته پهباد هرون را جایگزین هواپیمای سی اسکن نماید.

خصوصیات این پهباد عبارتند از:

- پیكربندی چند ردیفه برای عملكرد عملیاتی مناسب تر
- قابلیت انجام عملیات در بدترین شرایط آب و هوایی و روز و شب
- ایمن - قابل اعتماد و كار كردن بسیار آسان
- قابلیت استفاده همزمان از 4 سنسور مجزا
- ارتباط ماهواره ای ممتد( SATCOM )
- نشست و برخاست تمام اتوماتیك با استفاده از دستگاههای بیشینه امنیت ATOL
- استفاده كامل از تجهیزات الكترونیك و ارتباطات هوایی
- ارابه های فرود قابل جمع شدن




تجهیزات قابل حمل:

- سیستم های الكترو اپتیكال شامل: TV & IR Combi or Triple Sensor TV/IR/LD
- دهانه تركیبی رادار (SAR)
- رادار اكتشافی دریایی پیشرفته و چند منظوره EL/M-2022U
- قابلیت استفاده از COMINT & ESM
- مجموعه ای از سنسورهای مجزا
- بسته تقویت و رله امواج ارتباطی
- سیستم های یكپارچه ارتباط رادیویی ATC


مبادله اطلاعات :


- Direct Line-of-Sight (LOS) data link
- UAV airborne data relay for beyond LOS missions
- Ground-based data relay


عملكرد :

- حداكثر توان پرواز : 45 ساعت
- شعاع عملیات : 350 كلیومتر
- شعاع عملیات با استفاده از سیستم پوشش ماهواره ایی برای ماورای دید : ؟؟
- ارتفاع : 30000 پا


اطلاعات فنی :


- وزن برخواست: 1150 كیلوگرم
- بار قابل حمل: 250 كیلوگرم
- طول كلی 8.5 متر
- طول بالها : 16.60 متر





 





اشنایی با پهپاد ضد رادارharpy


blog post photo

هارپی یک پرنده بدون سرنشین است که برای نابودی تجهیزات راداری دشمن توسط شرکت هوا فضای اسراییل ساخته شده وبراساس اصل شلیک کن -فراموش کن کارمی کند .این پرنده توانایی انجام عملیات در شبانه روز ودرهر اب وهوایی رابه صورت خودکار دارد وبرد ان 500کیلومتر است وپایداری ان 2ساعت است ومی تواند سیستم های راداری پدافند هوایی وکلیه تجهیزاتی که از خود امواج رادیویی پخش میکند رانابود سازد.
شکل این هواپیما به صورتی است که دارای بالهای دلتا شکل وبدنه ای استوانه ای است که درجلوی بدنه جستجوگرها ی سیگنال قراردارد .این جستجوگر وظیفه پیدا کردن امواج راداری که از طرف دشمن انتشار می یابد رادارد .درداخل بدنه وبال های خود سیستم سیر وحرکت وکلاهک جنگی به وزن 23 کیلو گرم همچنین 18کیلوگرم سوخت وبخش موتور جای داده شده است.ودرانتهای بدنه هم پروانه پیشران قراردارد.طول این پرنده 2/7متر-عرض ان از نوک دوبال 2/1-ارتفاع ان 0/36متر است .قدرت موتور ان 28KW واز نوع UEL AR 731 ROTARYMOTOR می باشد.این موتور صدای کمی دارد وچون کوچک است گرمای زیادی تولید نمی کند.
اطلاعات عملیاتی که قرار است این پرنده انجام دهد از قبل توسط بخش کنترل زمینی ولانچرپرتاب توسط اپراتور برنامه ریزی شده وبه هواپیما منتقل می شود .هواپیما توسط یک ماشین حمل شده وتوسط پلتفورم نصب شده بر روی ماشین پرتاب می شود .پرتاب به این صورت است که راکت کوچکی که به هواپیما وصل است پس از شلیک هواپیما راتا ارتفاعی بالا می برد وسپس موتور هواپیما روشن شده وراکت از ان جدا می شود وپرنده به راه خود ادامه می دهد.
جستجوگر هواپیما زمانی که به خط دشمن رسید به صورت طولی وعرضی شروع به جستجوی هدف می کند.زمانی که هدف راتشخیص داد با هدفی که دربرنامه خود ضبط کرده مقایسه می کند وزمانی که هدف مشخص شده همان باشد وارد مرحله حمله می شود وبه صورت عمودی به سمت هدف حرکت می کند واگر دراین زمان دشمن رادارهای خود راخاموش کند هواپیما عملیات رالغو وبه گشت خود ادامه می دهد.که دراین صورت سیستم های پدافندی دائما تحت فشار خواهند بود .ودرصورتی که هیچ هدفی رابرای انجام ماموریت پیدا نکند هواپیما خود رادر نقطه ای که از قبل مشخص شده است نابود می کند.این هواپیما هیچ زمان به طرف یگان خود باز نمی گردد وهیچ سیستم فرودی هم ندارد.هواپیما زمانی که با سایر بخش های نیروی هوایی تلفیق شود درنابودی دفاع هوایی دشمن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.


کنترل زمینی توانایی این راداردکه برای منطقه هدف بیش از یک هواپیما بفرستد وهر کدام رابرای هدفی خاص برنامه ریزی کند.زمانی که مدت زمان پایداری این پرنده در نظرگرفته شود با پرتاب هواپیماهای متعدد در زمان های مشخص می توان فشار زیادی بر سیستم های پدافندی دشمن وارد کرد .دراین هواپیما متفاوت از موشک های ضد رادار از قبل اطلاعات مربوط به سرعت -برد-مسیرحمله پیش بینی نمی شود به همین دلیل سیستم های جنگ الکترونیک تاثیری درفعالیت ان ندارد وتازمانی که هواپیما دراسمان است تهدیدی جدی برای دشمن محسوب می شود.
کاربران این هواپیما شامل:





1-اسراییل 2-چین (100هواپیما به قیمت 70 میلیون) 3-هندوستان 4-کره جنوبی 5-ترکیه(108هواپیما به قیمت 76میلیون دلار)
نام هواپیما:HARPY
وظیفه:نابودی تاسیسات راداری دشمن
تواید کننده :اسراییل
وزن:135کیلوگرم
حداکثر برد:500کیلومتر
حداکثر سرعت:250کیلومتر درساعت
حداکثر ارتفاع پروازی:3000متر

ترجمه:sohrab


هواپیمای بدون سرنشین فرانسوی Sperwer

هواپیمای بدون سرنشین فرانسوی Sperwer
نوشته :محمد مهدی اکبری

Sperwer هواپیمایی بدون سرنشین است(uav) که 3 متر طول دارد و بدست متخصصان شرکت فرانسوی SAGEM طراحی و تولید شده است این هواپیما با کنترل و هدایت از راه دور میتواند در ارتفاع بالای 16000 پا بیشتر از پنج ساعت به پرواز و گشت زنی بپردارد
همچنین میتواند در فاصله ی 150 کیلومتری تصاویر را بصورت زنده به مرکز کنترل زمینی خود ارسال کند
علاوه بر فرانسه کشورهای هلند دانمارک کانادا ویونان نیز از این هواپیما استفاده میکنند
با این وجود برخی از مسایل وزارت دفاع فرانسه را مجبور به توقف پروژه کرد و بقیه هواپیما ها را به کانادا فروختند
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.
__________________



MQ-1 Predator



MQ-1 Predator controls

ارتش کشورهای پیشرفته ی جهان در حال حاضر از روبات های پرنده متفاوت و گوناگونی بهره مند هستند که اغلب انان جهت انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده اند.این روبات های پرنده را (UAV(UNMANNED AERIAL VEHICLES می گویند. 

در اینجا به معرفی دو مدل از UAV می پردازیم :

۱)RQ-1 : مدل پریدتور RQ-1 یک UAV شناسایی است که حرف R در ان مخفف واژه ی RECONNAISSANCE به معنای شناسایی و بازدید مقدماتی از وضع دشمن است

طراحی ساده و سبک بدنه پریدتور ظرفیت حمل بار ان را به ۲۰۴ کیلو گرم رسانده و از یک مخزن سوخت ۵/۳۷۸ لیتری نیز بهره مند است.این خصوصیت پرید تور را به یک هواپیمای جاسوسی تمام عیار تبدیل کرده است.بطوری که که میتواند بیش از ۲۴ ساعت را در حال دیده بانی مواضع دشمن در اسمان سپری کند.

این UAV همچنین از سیستم ها و تجهیزات فوق پیشرفته ای برای دیده بانی و شناسایی دشمن بهره مند است که از جمله ان میتوان به دوربین های دماغه ای رنگی جهت هدایت هواپیما توسط اعضای واحد کنترل که کیلومتر ها دورتر از پریدتور در محیطی امن و ارام مشغول دیده بانی مواضع دشمن در خط مقدم هستند و همچنین دوربین های مختلف مادون قرمز برای دید در شب و رادار های ترکیبی پیشرفته جهت دید در مه و ابر و دود اشاره نمود .



۲)MQ-1 : داشتن یک ‌UAV که علاوه بر شناسایی برای مبارزه نیز اماده باشد ضروری است اینجاست که پرید تور شکارچی MQ-1 وارد عمل میشود.

تعویض دوربین های متعدد RQ-1 با یک سیستم هدف یابی پیشرفته به نام MTS و مجهز کردن ان به دو موشک HELL FIRE ان را به یک مبارز اتوماتیک در خط مقدم جنگ تبدیل کرده است.MTS دارای سیستم هدف یابی موشک HELL FIRE AGM-114 می باشد: 

سازمان اطلاعات امریکا (CIA) از MQ-1 برای تعقیب یکی از عاملان حوادث یازدهم سپتامبر بهره برد.همچنین به تازگی نیز (CIA) از انها برای حمله به تروریست های القاعده در پاکستان استفاده می کند. 

از جمله طرح های دیگر میتوان به جالب طرح هانترکیلر اشاره کرد که یک پهپاد کم هزینه و یک بار مصرف میباشد که دارای برد ۳۰۰۰ ناتیکال مایل و مداومت پروازی ۱۲ ساعت است.این پهپاد با موتور ملخ دار به منظور حمل توسط پرتابگر بمب افکن های ب-۱ و ب-۲ ساخته شده است.بر روی هر پرتاب گر می توان ۶ فروند پهپاد راجای داد که هر کدام ۵۰۰ پوند مهمات را حمل میکنند.برای این پهپاد ها میتوان تا ۳۰ دقیقه پیش از حمله هدفی را مثلآ توسط نیروهای ویژه تعریف نمود. 

 

گلوبال هاوک





یکی از جدیدترین جت های تحقیقاتی ناسا روز سه شنبه برای انجام یکماموریت 24 ساعته به منظور مطالعه اتمسفر زمین، بر فراز اقیانوس آرامپرواز کرد.


خلبان این هواپیما که در یک اتاق بدون پنجره در صحرای"موجاوه" بر روی صندلی نشسته است از طریق یک سری صفحه نمایش رایانه پروازخودکار هواپیمای "گلوبال هاوک" را کنترل می کند.


هواپیماهای گلوبال هاوک به منظور انجام عملیات طولانی مدت اکتشافی و جاسوسی در ارتفاع بالا برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده اند.


سازمانفضایی آمریکا ماه جاری برای اینکه جنبه استفاده علمی از این هواپیمای بدونسرنشین را نشان دهد، یکی از این آنها را برای اولین بار راهی پرواز برفراز مناطق وسیعی از اقیانوس آرام کرد.


"دیوید فاهی" یک محقق فیزیکدر "سازمان ملی اقیانوسی و جوی" ، گفت: این هواپیما ها هرگز توسط یکسازمان غیرنظامی و یا برای مطالعه علوم زمین مورد استفاده قرار نگرفته اند.


گلوبال هاوک نوک گرد و نهنگ شکل دارد و موتور آن در جلو هواپیما سوار شده و دم آن V شکل است .

طول این هواپیما 44 پا (13/41 متر) و پهنای بال آن 116 پا (35/35 متر) است که تقریبا به اندازه پهنای بال جدیدترین بوینگ 737 است.


هواپیمای گلوبال هاوک توانایی حمل بیش از هزار پوند (59/453 کیلوگرم) تجهیزات علمیرا دارد و می تواند در ارتفاعی بیش از 65 هزار پا (81/19 کیلومتر) برایمدت 30 ساعت پرواز کند و مسافتی بیش از 12 هزار و 600 مایل (79/20276کیلومتر) طی کند.


فاهی گفت: این توانایی ها به گلوبال هاوک اجازهمی هد تا از مناطق دور از اتمسفر مانند مناطق استوایی اقیانوس ها و قطبشمال و قطب جنوب نمونه برداری کند.


"پل نیومن"از دانشمندان مرکز پروازهای فضایی "گودارد" ناسا، گفت: گلوبال هاوک هیبریدی میان ماهواره و هواپیما است.


وی گفت: این هواپیما معمولا در لایه استراتوسفر پرواز می کند و بنابراین می تواند سکوی مناسبی برای علم تخریب لایه ازن باشد.


انتظارمی رود که هواپیمای گلوبال هاوک که روز سه شنبه از پایگاه هوایی "ادواردز"به هوا برخواست ،مناطق شمالی سواحل اقیانوس آرام در آمریکای شمالی را طیکند و سپس به سمت غرب به سوی جزایر "آلوسیا" برود و بعد به سمت جنوب پروازکند.


قرار است این هواپیما در قسمت پایین جزایر هاوایی به سمت شرقبچرخد و در زیر مسیر مداری یک خوشه از ماهواره های کنترل زمین معروفبهA-Train پرواز کند.


این فرایند امکان نمونه گیری واقعی از ذرات اتسمفری را فراهم می سازد.


انتظار می رود که گلوبال هاوک حدود ساعت 7 صبح به وقت محلی به کالیفرنیا بازگردد.



معرفی پهباد های ایرانی :

پهپاد ابابیل :


پهپاد "ابابیل" (=Ababil) ساخت صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران جزو یکی از پهپادهای پیشرفته ی کشور محسوب میشود.

کلمه ی ابابیل از قرآن کریم گرفته شده است و تلمیح به ماجرای حجوم کفار بوسیله ی فیل ها به خانه ی کعبه را دارد که به اذن خداوند پرنده های گروهی ابابیل با پرتاب گل فیل ها را از پای درآوردند.


پهپاد ابابیل با اهداف نظامی و غیر نظامی ازجمله جنگ الکترونیک، فعالیت های جاسوسی، کنترل مرزها، کنترل هوایی مکان ها و ... ساخته شده است.


این هواپیما می تواند تا 8 ساعت پرواز داشته باشد و توانایی حمل تسلیحات را دارد.


ابابیل بر روی سکوی پرتاب (Launcher) نصب می شود.


حداکثر ارتفاع پرواز برای این پهپاد 10000 پا و حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ساعت است.


یکی دیگر از فعالیت های مهم ابابیل فعالیت های الکترونیکی است و می تواند در جنگ الکترونیک کارا باشد. بدین دلیل می تواند داده ها را به ایستگاه زمینی خود در مسافت قابل توجهی ارسال کند.


سیستم کنترل آن به احتمال بالا GPS نمی باشد چون سیستم ماهواره ای Global Positional یک سامانه ی معروف ولی بسیار نا امن برای یک پهپاد نظامی است.


این پهپاد یک تجربه ی مهم نظامی هم داشته است و آن هم شناسایی بخش های بسیاری از ناو وینسیل است که بعد از انجام ماموریت خود را در دید راداری ناو قرار داده است که این خبر در سطح جهان مانند یک بمب منفجر شد. ناو وینسیل همان ناوی است که هواپیمای ایرباس ایرانی را بر فراز خلیج فارس مورد اثابت موشک قرار داد و تمام سرنشینان آن را به شهادت رساند.

به احتمال زیاد این پهپاد بر فراز آسمان کشورهای دیگر هم پرواز کرده است.
در کشور ایران معمولا پهپادهایی با خاصیت جاسوسی اهمیت خاصی نزد مردم دارند.
پهپاد ابابیل هم نمونه ی بارزی از این نوع پهپادها می باشد که کاربرد اطلاعاتی دارد.
یکی از اقدامات بارز پهپاد ابابیل، تنش میان خود و یک ناو عظیم الجثه ی آمریکایی بود که بازتاب قابل توجهی در سطح جهان داشت.
به روایتی پهپاد ابابیل به سمت وینسیل پرواز می کند و طی یک عملیات زیبا از برخی نقاط ناو اطلاعات جمع می کند و پس از جمع آوری اطلاعات خود را در معرض دید قدرتمند راداری دشمن می دهد.
این کار پهپاد، همانند انسانی است که از وسایل دشمنش اطلاعات جمع کرده است (بدون خبر دشمن) و پس از انجام کار، خود را به طور ناگهانی جلوی دشمن ظاهر می کند و خشم فرد را در می آورد.

مهاجر 2 :

پرنده بی سرنشین شناسایی و مراقبت هوایی با توانایی ارسال زنده اطلاعات پروازی و تصاویر دریافتی به ایستگاه کنترل زمینی. این هواپیمای بی سرنشین دارای حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و دارای پایایی 90 دقیقه می باشد. گفته می شود این هواپیما در زمان جنگ طراحی شده بود ولی در آن زمان روی آن دوربین نصب نشده بود. این هواپیما دارای بدنه تمام کمپوزیت ( مواد مرکب) می باشد و سقف پرواز آن 11000 پا بوده و تا مسافت 50 کیلومتری قادر به ارسال تصاویر زنده می باشد.

صاعقه 2 :

هواپیمای بدون سرنشین صاعقه 2 برای افزایش مهارت کارکنان پدافند هوایی بعنوان هدف برای موشکها توپها و پدافنذ زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما با حذاکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت می تواند تا ارتفاع 11000 پا به مدت 90 دقیقه پرواز کند. هواپیمای صاعقه 2 و مهاجر 2 توسط شرکت قدس طراحی و ساخته شده اند.

فراز 2 :


یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک ( مینی پهپاد) که توسط دست پرتاپ می شود و می توان آن را در یک کوله پشتی قرار داد. این مینی پهپاد رقیب Pointer آمریکایی می باشد. فراز 2 یک موتور الکتریکی دارد و به آن حداکثر سرعت 90 کیلومتر بر ساعت را میدهد و تا شعاع 10 کیلومتری می تواند تصاویر زنده را به یک کامپیوتر ارسال کند.ارتفاع پرواز آن 3000 متر می باشد. این هواپیما 0.5 ساعت مداومت پروازی دارد.



ساخت پهپاد رادار گریزدرایران

محمدرضانقدی معاون آمادپشتیبانی وتحقیقات ستادکل نیروهای مسلح دریک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت:نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دربخش های هوایی موفق به ساخت پهپاد جت رادار گریز شده که میتواند باسرعت700کیلومتردرساعت حرکت کندوی افزود:سطح مقطع این هواپیمابه صورتی است که نه درراداردیده میشودونه براحتی میتوانند آنراهدف قراردهند

تهیه و تدوین : www.aerospace1.ir

[ پنجشنبه 29 فروردین 1392 ] [ 08:53 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در ادامه معرفی پهپادهای ایرانی در حال خدمت در نیروهای مسلح کشورمان دو نوع دیگر را که خود دارای چند نمونه هستند معرفی می کنیم.

صاعقه1
صاعقه1 هواپیمای بدون سرنشینی از نوع بال دلتا با ضریب منظری متوسط رو به پایین است که توسط متخصصان داخلی طراحی و به صورت انبوه تولید شده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. صاعقه جزو سریعترین پهپادهای ایرانی است که همین عامل سرعت بالا آن را به ابزار مناسبی برای تمرین ادوات توپخانه ای تبدیل نموده است.

همچنین از نظر قابلیت مانور نیز در زمره پهپادهایی با چابکی بالا قرار می گیرد. به خصوص با توجه به پیکربندی و عدم وجود سطح متعادل کننده به نظر می رسد این پرنده با ناپایداری ذاتی یا پایداری کم طراحی شده باشد که این ویژگی باعث چابکی پرنده در پاسخ به فرامین داده شده می گردد.

صاعقه آماده پرتاب

این هواپیمای بدون سرنشین توسط پرتابگر JATO پرتاب می شود. این پرتابگر که توسط کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است این امکان را فراهم می آورد تا هواپیما بدون نیاز به باند پروازی بتواند سرعت اولیه لازم جهت پرواز را بدست آورد. در این پرتابگر از نیروی راکت با سوخت جامد استفاده شده است. به کمک این پرتابگر، امکان پرتاب هواپیما در هر شرایط و موقعیت وجود دارد و به راحتی می توان از روی عرشه ناو، خودروی سبک، مناطق کوهستانی و حتی از داخل پناهگاه ها هواپیما را به پرواز درآورد.

صاعقه1 در آموزش عملیات پدافند هوایی به عنوان هدف برای سامانه های دفاع هوایی غیر راداری و همچنین فریب دشمن در صحنه نبرد استفاده می شود. اجرای مانور در صاعقه1 از طریق یک دستگاه رادیو کنترل PCM با سامانه ردیاب اپتیکی به وسیله خلبان و تأمین پایداری پرواز آن به وسیله یک سامانه پایداری خودکار صورت می گیرد. این پرنده با توجه به سبکی و شکل آیرودینامیکی مناسب و بهره گیری از فناوری مواد مرکب سبک وزن در سازه با سرعتی بالا توانایی اجرای انواع مانورهای پروازی را دارد. بازیابی این هواپیما معمولاً توسط چتر صورت می گیرد و در شرایط اضطراری می تواند به آرامی توسط خلبان در باند فرود آید.

بیشینه سرعت صاعقه 250 کیلومتر بر ساعت، شعاع پرواز 10 کیلومتر، سقف پرواز 11هزار پا (حدود 3300متر) و مداومت پرواز آن حدود 60 دقیقه است.

صاعقه2
به گزارش مشرق، همانند صاعقه1 این پرنده نیز به عنوان یک هواپیمای هدف جهت آموزش پرسنل پدافند هوایی به منظور ایجاد توانایی در ردگیری هدف های پرنده و همچنین ارزیابی عملکرد سامانه های ضدهوایی با بهینه سازی طرح موفق صاعقه1 طراحی و تولید گردیده است و توسط ایستگاه کنترل زمینی متحرک، هدایت و کنترل می گردد.

هواپیمای صاعقه2 هم توسط پرتابگر JATO پرتاب می گردد. این پرنده با داشتن بازتابنده(رفلکتور) و منور(فلایر) این امکان را فراهم می آورد تا در دید رادار یا جستجوگر فروسرخ موشک ها به اندازه یک هواپیمای واقعی دیده شود تا شبکه موشک های هدایت شونده راداری و حرارتی بتوانند آن را به عنوان هدف هوایی، تشخیص داده و به سوی آن شلیک کنند.

پرتاب صاعقه از خودروی سبک و شناور دریایی

صاعقه2 با داشتن خط انتقال داده متشکل از تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی هواپیما و ایستگاه کنترل زمینی قابل حمل و سبک مجهز به رایانه های مناسب می تواند در ارتفاع 10 تا 12 هزار پایی(3000 تا 3600 متری) و برد 50 کیلومتری پرواز نماید.

از آنجایی که صاعقه2 به منظور هدف قرارگرفتن توسط موشک های راداری استفاده می شود لازم است هواپیما در ارتفاع مناسب تا برد زیاد پرواز نماید. بنابراین جهت هدایت و کنترل هواپیما کاربر نیاز به داشتن اطلاعات پروازی هواپیما دارد. به این منظور خط انتقال داده و ایستگاه زمینی امکان دستیابی کاربر به این اطلاعات را فراهم می کند.

هدایت و کنترل این هواپیما به دو صورت نیمه خودکار یعنی با اعمال فرامین کاربر به صورت رادیویی با توجه به دریافت اطلاعات پروازی هواپیما و مأموریت تعیین شده هدایت می شود. در حالت تمام خودکار، مختصات نقاط مسیر پرواز و ارتفاع از سطح دریا توسط کاربر از طریق ایستگاه زمینی پیش از پرواز در حافظه تجهیزات الکترونیکی پرنده ذخیره می شود. هواپیما پس از پرواز و قرار گرفتن در حالت مأموریت توسط خلبان با استفاده از GPS و ارتفاع سنج، خود را در مسیر از پیش تعیین شده قرار می دهد.

صاعقه در حال بازیابی با چتر از نوع صلیبی

ایستگاه کنترل زمینی این پرنده به عنوان سامانه ارسال اطلاعات و فرامین مورد نیاز جهت هدایت و کنترل پرنده که به وسیله خلبان اعمال می گردد توانایی برقراری ارتباط uplink و downlink، دریافت اطلاعات پروازی، ذخیره سازی و نمایش اطلاعات دریافت شده را دارد.

صاعقه2 پس از طی مسیر برنامه ریزی شده به صورت خودکار با تغییر مسیر به مبدأ پرواز خود و یا هر نقطه از پیش تعیین شده باز می گردد. بازیافت این هواپیما معمولاً توسط چتر صورت گرفته و در شرایط اضطراری خلبان می تواند آن را روی باند فرود آورد. در هنگام بازیافت با چتر به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه به بدنه هواپیما از ضربه گیرهای تعبیه شده در زیر هواپیما استفاده می گردد.

جنس بدنه این نمونه نیز از مواد مرکب بوده و کاربرد آن علاوه بر هدف پرنده به منظور آموزش و تمرین پرسنل پدافند موشکی و راداری، فریب دشمن در صحنه نبرد نیز است.

طول این نمونه صاعقه 2.81 متر، دهانه بال 2.60 متر، بیشینه جرم پرتاب 60 کیلوگرم، بیشینه سرعت 230 تا 250 کیلومتر بر ساعت و مداومت پرواز آن 45 تا 60 دقیقه است.

رعد/رعد85 هم نمونه ای از صاعقه مجهز به سرجنگی 10 کیلوگرمی برای عملیات انتحاری با برد 100 کیلومتر و توانایی ارسال تصاویر تا برخورد به هدف است. به این ترتیب کاربر ضمن دریافت اطلاعات از آخرین وضعیت هدف، امکان افزایش دقت در اصابت را با خطای کمتر از یک متر دارد و همچنین در صورت نیاز می تواند با رؤیت هدف مهمتری از طریق تصاویر، به انتخاب آن هدف اقدام کند.

نمونه ای از صاعقه مجهز به دوربین جلونگر

طوفان/چمران2

طوفان نوعی از پهپادهای ایرانی است که برای یافتن و انهدام دشمن با استفاده از جستجوگر اپتیکی ساخته شده است. در این مأموریت پهپاد برای اجرای عملیات رزمی به صورت انتحاری طراحی شده و با ابعاد کوچک ضمن پرتاب ساده از نقاط مختلف بدون شناسایی شدن توسط دشمن به آن نزدیک شده و با سرعت بالای خود، امکان واکنش برای دشمن را بسیار دشوار می سازد. این پهپاد با استفاده از مواد جاذب امواج رادار و سبک ساخته شده و سطح مقطع راداری آن بسیار پایین است. دوربین جلونگر که در دماغه این هواپیما قرار دارد تا آخرین لحظه تصاویر را به صورت بلادرنگ ارسال می کند تا کار هدفگیری به انجام برسد.


به گزارش مشرق، بیشینه سرعت طوفان 250 کیلومتر بر ساعت، شعاع پروازی 100 کیلومتر، سقف پرواز 14000 پا و مداومت پروازی آن 1-2 ساعت عنوان شده است. برد 100 کیلومتری طوفان ارزش عملیاتی قابل قبولی برای آن ایجاد نموده و با مداومت پروازی خود زمان کافی برای جستجوی هدف و حمله به آن را فراهم می نماید. پیکربندی این پهپاد تا حدودی نامتعارف بوده و طرحی بین پهپادهای بال دلتایی و بال پرنده را تداعی می کند. یک موتور ملخی درونسوز که در انتهای بدنه نصب شده نیروی حرکتی طوفان را فراهم می کند.

طوفان در حال فرود

تاکنون دو نمونه از این هواپیما نمایش داده شده است. مکانیزم پرتاب طوفان از نوع JATO بوده و در صورت نیاز به فرود این هواپیما به روش فرود آرام روی زمین بازیابی می شود. با این شیوه پرتاب این پهپادهای کوچک در نزدیکی خطوط مقدم نبرد و یا در فضای جنگ شهری به عنوان یک راه حل فوری و واکنش سریع برای انهدام یک هدف مهم تلقی می شود.

ابعاد کوچک و سطح مقطع راداری ناچیز این پرنده و همچنین امکان خاموش کردن موتور در نزدیکی هدف این مزیت را بوجود می آورد که که تا لحظات پایانی اصابت، دشمن از وجود آن مطلع نشده و از سوی دیگر پس از چندین حمله این نوع پهپادها همواره باید در اضطراب وجود این هواپیما در فضای اطراف خود باشد و اساساً بخشی از توان دشمن معطوف به تلاش برای آگاهی از پرواز این پرنده با مشاهده هر شیء در حال پرواز در نزدیکی خود می شود.

 
در ادامه این بخش از گزارش به معرفی سه نمونه از پهپادهای سبک ساخت شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) می پردازیم.

باز
هواپیمای بدون سرنشین «باز» پرنده ای با قابلیت مانور بالا جهت مأموریت های شناسایی و هدف هوایی و همچنین آموزش خلبانی پهپاد در نظر گرفته شده است. بدنه این پرنده به طور کامل از مواد مرکب بوده و با توجه به برخورداری از ارابه فرود چرخدار نیازی به پرتابگر ندارد و از روی باند یا زمین هموار نشست و برخاست می کند. از ویژگی های بارز آن می توان به سهولت مونتاژ و دمونتاژ، آموزش خلبانی و پرواز راحت آن را نام برد. جنس ویژه بدنه نیز باعث کاهش بسیار زیاد بازتاب راداری و افزایش کارایی آن در مأموریتهای شناسایی شده است. این هواپیما قادر است با سرعتی برابر 240 کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع 10هزار پا پرواز نماید.


چابک پر
هواپیمای بدون سرنشین «چابک پر» که یکی از تولیدات هسا است جهت یادگیری فنون اولیه خلبانی پهپاد به ویژه آموزش خلبانان نیروی دریایی در نظر گرفته شده است. از ویژگی های آن می توان به سبکی، مانورپذیری بالا، قابلیت نشست و برخاست از روی سطح آب به وسیله ارابه فرود سورتمه ای مخصوص اشاره نمود. این هواپیما از نوع بال پائین بوده و قابلیت اجرای انواع عملیات نمایشی را دارد. سادگی مونتاژ و دمونتاژ، بسته بندی و تعمیر و نگهداری آسان نیز از دیگر ویژگی های آن است.


تیزپر
پهپاد «تیزپر» به عنوان یک نمونه کوچک و سبک از نوع بال بالا برای آموزش های ابتدایی خلبانی و هدایت پهپادها در نظر گرفته شده است. ویژگی های منحصر به فرد این هواپیما از جمله مانورپذیری بالا و هدایت آسان آن آشنایی با اصول اولیه پرواز را برای فرد آموزش گیرنده راحت نموده است. بدنه تیزپر از جنس چوب های سبک بوده و به سادگی مونتاژ و تعمیر و بسته بندی می شود.

وجود این نوع هواپیماهای آموزشی برای کاهش هزینه های عملیاتی و در دسترس بودن پهپادهای اصلی برای مأموریت ها امری ضروری است. با توجه به اینکه در هواپیمای بدون سرنشین خلبان از نزدیک شرایط پرنده را حس نمی کند درک تمام حالات پروازی پرنده توسط خلبان بسیار مهم است بنابراین علاوه بر شبیه سازهای رایانه ای از هواپیماهای بدون سرنشین آموزشی نیز برای کمک به یادگیری و افزایش مهارت خلبانان استفاده می شود.

تولید این نمونه های آموزشی و تولید بیش از 320 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین آموزشی تلاش 1 و 2 نشان از عزم جدی برای آموزش کاربران پهپاد در کشور به بهترین شکل ممکن دارد. همچنین نمونه های جدید با بهره گیری از آخرین دستاوردهای طراحی هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده و برای ارائه خدمت آماده است.
 
پروژه شاهین
یکی از پهپادهای جدید ایرانی است که برای مأموریت آموزشی توسعه داده شده. از نظر پیکر بندی دارای مشخصه های متفاوتی با نمونه های آموزشی قبلی است از جمله دم 8 شکل، بال پیکانی کلاسیک و ریشه بال امتداد یافته که مزایای آیرودینامیکی خاص خود را دارد از جمله این فرم ریشه بال در ترکیب با بدنه به افزایش نیروی بالابرنده منجر می گردد. همچنین شکل ایرفویل(شکل مقطع بال) متناسب با سرعت های پایین بوده و در لبه فرار بسیار نازک است.

 
پهپادهای پروژه شاهین به وضوح پیشرفت در طراحی این نوع از هواپیماها را به نمایش می گذارند و برخورداری از ارابه فرود چرخدار  می تواند نشانگر این باشد که آموزش فرود این چنینی در آینده نزدیک و برای کاربری پهپادهای جدید بسیار نیاز خواهد بود.
 
سهند
پهپاد سهند تاکنون در چندین رژه نیروهای مسلح شرکت کرده است و در کنار پهپادهای قائم، خاتم، صیاد، مرصاد و سپهر جزو نمونه هایی است که اطلاعات خاصی در مورد آنها منتشر نشده. از نظر ظاهری شباهتهایی به خانواه پهپادهای مهاجر در آن دیده می شود و وجه شاخص در پیکربندی آن طرح ناحیه دم است که به جای سکان های عمودی و افقی از یک دم به شکل 8(مانند پهپاد پروژه شاهین) استفاده شده که کار هر دو سکان افقی و عمودی را انجام داده و در عین حال بازتاب راداری پایینی نیز دارد.

پهپاد سهند از نوع بال بالا و برخوردار از ارابه فرود چرخدار و غیر جمع شونده است. این پهپاد از نظر ظاهری و پیکر بندی به نمونه آمریکایی شدو آر-کیو-7 شباهت دارد که به طور گسترده توسط ارتش آمریکا در عراق استفاده می شود.

 
سفره ماهی
پهپاد موتور جت سفره ماهی که توسط نیروی هوایی ارتش به عنوان یک پهپاد بمب افکن در حال توسعه است از طرحی متفاوت بهره می برد. دو موتوره بودن، بال دلتایی یکپارچه با بدنه با ریشه امتداد یافته تا نوک دماغه، سکان عمودی V شکل و استفاده از اصول طراحی هواپیماهای پنهان کار(رادارگریز) از ویژگی های قابل دریافت از ظاهر آن  است. این پهپاد به همراه یک نمونه ی دیگر که از نظر ظاهری شبیه به جنگنده ها به نظر می رسد از رژه 29 فروردین 1389 ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار گرفته اند.
سفره ماهی
 
سفره ماهی در ناحیه دم از سکان های V شکل با فاصله از هم بهره می برد که این طرح ضمن اجرای وظایف مانور دهی به پرنده به کاهش بازتاب راداری نیز منجر می شود. نحوه اتصال چنین دمی به بنده نیازمند مهارت بالایی در طراحی و ساخت و مونتاژ است که نشان از پیشرفت و استفاده از طرح های جدید دارد.

در نمای بالا سفره ماهی مانند یک مثلث به نظر می رسد هر چند که زاویه جلوآمدگی لبه فرار بال در مجموع شکل چهارضلعی را برای آن بوجود آورده است. دو ورودی هوای موتورهای سفره ماهی در زیر بدنه قرار دارد که با داشتن زوایای تند در دیواره ها می توان از این بابت بارتاب راداری کم را برای آن بدیهی دانست.

نمونه دوم که به همراه سفره ماهی به نمایش درآمده نیز از الگوهای پنهان کار بهره گرفته، دو موتوره است و تنها ورودی هوای آن بر روی بدنه قرار داده شده. این محل قرارگیری ورودی هوای موتور به طور کلی دارای مزایا و معایبی است که با اطلاع از مأموریت در نظر گرفته شده برای این پرنده می توان در مورد آن قضاوت نمود. از جمله مزایای آن کاهش بارتاب راداری با توجه به عدم برخود امواج راداری با موتور است که یکی از عوامل ازدیاد سطح مقطع راداری در هواپیماهای نسل قدیم به شمار می رود.

از این دو پهپاد تاکنون اطلاعات فنی اعلام نشده اما در مصاحبه ها صحبت از ساخت نمونه مقیاس بزرگتر آنها به میان آمده است. نکات قابل بحث پیرامون این دو پهپاد بسیار است که از محدوده مد نظر این گزارش خارج است به عنوان مثال در هر دوی این پرنده ها حالتی مشابه کانوپی هواپیماهای سرنشین دار مشاهد می شود که باعث گمانه زنی هایی از جمله اینکه اینها نمونه کوچک از جنگنده های آینده هستند، شده است همانطور که طرح جنگنده های بسیار موفق اف-15 آمریکا و سوخو-27 روسی نیز در ابتدا به صورت نمونه کوچک پروازی هدایت شونده از دور ساخته و آزمایش شدند و سپس نمونه واقعی آنها به تولید رسید.

همچنین ممکن است هر دو نمونه سرنشین دار و بی سرنشین آنها با توجه به نتایج آزمایشات در مقیاس های متفاوت مدنظر باشد.

پهپادی که به همراه سفره ماهی به نمایش در آمده است
 
همین میزان اطلاعات منتشر شده نشان از حرکت نیروی هوایی ارتش به سوی دست یابی به پهپادهای رزمی برای عملیات های آینده دارد همانطور که کشورهای پیشرو در صنعت هوافضا نیز طرح های مختلفی برای این منظور دارند که برخی نیز به تولید رسیده است.

با وجود کرار و سفره ماهی به جرأت می توان ادعا کرد توان طراحی و توسعه سامانه های بدون سرنشین در ایران از سایر کشورهای خاورمیانه نظیر ترکیه و بسیاری از کشورهای آسیایی مانند هند برتر بوده و در آینده ای نزدیک بار بسیاری از مأموریت های هوایی بر عهده آنها خواهد بود.
[ پنجشنبه 29 فروردین 1392 ] [ 08:39 ب.ظ ] [ محمد بهرامی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

كد ساعت

Online User IS